6. Starptautiskā Mākslu terapijas konference “Mūsdienu mākslu terapija – teorija un prakse” (Contemporary Arts Therapies – Theory and Practice) šā gada 18.-20.jūlijā notiks Rēzeknē un Rēzeknes rajona Adamovā. Pasākumu organizējot,. spēkus apvienoja: Latvijas Mākslas Terapijas asociācija, Rīgas Stradiņa universitātes Mākslas terapijas akadēmiskā skola, Rēzeknes Augstskola, Liepājas Pedagoģijas akadēmija, Latvijas Mūzikas Terapijas asociācija, Latvijas Deju un kustību terapijas asociācija un Veselības institūta Mākslu terapijas centrs.
Konferences mērķi ir:
Pasākuma pirmā diena noritēs Rēzeknes domē, kur apsveikuma runu teiks gan Rēzeknes mērs, gan Rēzeknes Augstskolas rektors un citas ievērojamas personas. Konferences dalībniekiem būs iespēja gūt priekšstatu arī par iepriekšējo konferenci, kura pērn notika Liepājā un Liepājas rajonā. “Tāda ir mūsu politika – ik gadu vasarā starptautiskus mākslu terapijas pasākumus rīkot kādā citā Latvijas reģionā, attīstot sadarbību gan ar vietējām augstskolām, gan pietuvinoties attiecīgā novada veselības, sociālās aprūpes un izglītības speciālistiem. Latgalē mākslu terapijas attīstībai mēs saskatām lielu potenciālu – šeit ir gan tradīcijas, gan nepieciešamība, gan speciālisti, kas atvērti jaunām idejām”, uzskata Latvijas Mākslas terapijas asociācijas Valdes priekšsēdētāja, RSU Mākslas terapijas akadēmiskās skolas vadītāja Dr.Psych. Kristīne Mārtinsone.
Mākslu terapijas speciālists Latvijā ir salīdzinoši jauna profesija – profesiju klasifikatorā tā ir kopš 2006.gada un tikai nākamgad Latvijā gaidāmi pirmie mākslu terapijas maģistri, kas šo izglītību būs ieguvuši Rīgas Stradiņa universitātē.
Vasaras skola
Četras dienas: 14-17.jūlijā Rēzeknes rajona Adamovā (5km no Rēzeknes) notiks 2.Starptautiskās Mākslu terapijas vasaras skolas praktiskās nodarbības, kuras apmeklēt aicināti arī cilvēki bez priekšzināšanām. Grupas vadīs:
Vasaras skola laikā interesentiem ir iespēja piedalīties nodarbībās pie diviem dažādiem speciālistiem (2 dienas + 2 dienas). Viss tiks tulkots latviski, jo nodarbību laikā tiek izmantota ne tikai universālā mākslas un simbolu valoda, bet arī verbālās izpausmes.
“Ļoti priecājamies, ka mums izdevies uz Latgali atvest patiešām pasaulē pazīstamus, pieredzējušus mākslu terapijas speciālistus, varētu pat teikt – zvaigznes. Un dubults prieks par vasaras skolas kuplo apmeklētāju skaitu, kas Latgalē pulcēsies no Latvijas malu malām, iepazīstot gan Zilo ezeru zemi, gan mākslas terapiju.”, stāsta SIA “Veselības institūts” Mākslu terapijas centra direktore Anda Upmale.
“Iespējams, to ietekmē Latgales keramikas tradīcijas – viena no pieprasītākajām vasaras skolas tēmām (nodarbības notiks piecās paralēlās grupās pie dažādiem speciālistiem) ir tieši mālu terapija. Kā terapeitiski darboties ar mālu, rādīs slovāku mākslas terapijas speciāliste, tēlniece, profesore Jaroslava Šickova-Fabrici.”, pastāstīja SIA “Veselības institūts” Mākslu terapijas centra direktora vietniece Rita Zālīte.
Izziņai – mākslu terapija
Mākslu terapijas mērķi ir atkarīgi no konkrētā gadījuma un vides: palīdzēt klientam / pacientam izpaust, pārstrādāt (izstrādāt) un risināt emocionālus konfliktus, pārvarēt stresu un traumatisku pieredzi, sekmēt sevis apzināšanos, paaugstināt pašvērtību, atvieglot virzību uz realitātes izjūtu, attīstīt iekšējās kontroles izjūtu, stiprināt “Es” izjūtu, pilnveidot starppersonu kompetenci, regulēt uzvedību, attīstīt sociālās sekmes, atvieglot ārstēšanas procesu, atklāt vai apzināt savu iekšējo potenciālu un resursus, attīstīt mākslinieciskās spējas (radošumu, spontanitāti) u.c.
2006. gadā Latvijas profesiju klasifikatorā ir ieviesta jauna veselības aprūpes profesija: mākslas terapijas speciālists, kas specializējies vienā no virzieniem:
Mākslu terapiju visās četrās specializācijas iespējams apgūt Rīgas Stradiņa universitātē, profesionālā maģistrantūras studiju programmā veselības aprūpē “Mākslas terapija”. Pilna laika klātienes studijas ilgst 2,5 gadus. Studējošie apgūst mākslu terapijas, medicīnas, psihoterapijas, psiholoģijas kursus. Svarīga studiju procesa daļa ir pētnieciskās metodes, prakse, supervīzija, individuālās apmācības terapija. Studiju programmai ir plaša sadarbība ar ārvalstu (īpaši Lielbritānijas) docētājiem.